Robots en Programmeren
Robotica is overal om ons heen aanwezig en zal de komende jaren
ook steeds belangrijker worden. Ook op scholen zal de aandacht meer
en meer komen te liggen op automatisering en robotica. Eurofysica
springt hier op in door een breed aanbod producten en trainingen
aan te bieden. De NAO robot is hier een mooi voorbeeld van! Maar in
de loop van dit jaar zullen er nog steeds meer producten bij komen.
Hou onze site dus goed in de gaten!
Meepraten
over de ontwikkelingen van robots in het onderwijs? Like onze
speciale facebookpagina Robots in het Onderwijs en laat
uw mening horen!
Robotica en programmeren
Ons programma:
fischertechnik
- NAO -
Rooby -
Groomy - Lego
Fischertechnik
fischertechnik biedt een breed en compleet programma van
basisonderwijs tot universiteit. Zij zorgen met hun uitgebreide
visuele handleidingen voor het eenvoudig en zelfstandig bouwen van
de sets door leerlingen. De software ROBO Pro zorgt voor eenvoudig
en visueel programmeren.
Alle modellen sluiten aan op de dagelijkse praktijk waarin ook
STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) steeds
belangrijker wordt.
Ook hiervoor zijn diverse sets verkrijgbaar.
Waar andere stoppen gaat fischertechnik verder!
Download hier de fischertechnik Robotics
Beginner ROBOProLight
NAO

Robotica is de snelst groeiende industrie en gebruikt de meest
geavanceerde technologieën voor onderwijs en onderzoek. De NAO
robot is een ideaal platform voor wetenschappelijke en
technologische educatie. Maar ook voor robot-mens interactie
studie's kan de NAO perfect ingezet worden.
De NAO is een humanoide robot met mechanische, elektronische
en cognitieve kenmerken.
Met behulp van het NAO robotica platform blijven gebruikers en
docenten op de hoogte van de nieuwste technologische mogelijkheden
in programmeren en het brede veld van toepassingen.
De NAO beschikt over diverse unieke eigenschappen die hem
menselijker maken:
Cognitief gezicht- en
hoorvermogen
De NAO heeft spraakherkenning maar kan ook zelf praten. Hij is in
staat gezichten te detecteren en te herkennen. Hij kan objecten en
geluiden herkennen en hierop reageren.
Sensoren
Verschillende sensoren sturen de NAO aan, zoals sonar, HD
camera's, infrarood sensoren, gyroscopen, FSR, MRE en nog vele
anderen.
Natuurlijke bewegingen
De NAO zorgt er zelf voor dat hij niet ergens tegenaan botst en
verdeeld zijn energie optimaal tijdens de verschillende bewegingen.
Daarnaast heeft hij een ingebouwde, automatische, resource manager
die hem helpt bepalen welke hulpbronnen hij op welk moment moet
aanspreken.
De NAO kan direct met C++ en Python geprogrammeerd worden
(embedded) en heeft diverse softwareprogramma's beschikbaar die u
helpen met programmeren. Zo is programmeren op alle niveaus
mogelijk.
Hier vindt u meer informatie over de NAO
Robotica is de snelst groeiende industrie en gebruikt de meest
geavanceerde technologieën voor onderwijs en onderzoek. De NAO
robot is een ideaal platform voor wetenschappelijke en
technologische educatie. Maar ook voor robot-mens interactie
studie's kan de NOA perfect ingezet worden.
De NAO is een humanoide robot met mechanische, elektronische
en cognitieve kenmerken.
Met behulp van het NAO robotica platform blijven gebruikers en
docenten op de hoogte van de nieuwste technologische mogelijkheden
in programmeren en het brede veld van toepassingen.
De NAO beschikt over diverse unieke eigenschappen die hem
menselijker maken:
Cognitief gezicht- en hoorvermogen:
De NAO heeft spraakherkenning maar kan ook zelf praten. Hij is in
staat gezichten te detecteren en te herkennen. Hij kan objecten en
geluiden herkennen en hierop reageren.
Sensoren:
Verschillende sensoren sturen de NOA aan, zoals sonar, HD camera's,
infrarood sensoren, gyroscopen, FSR, MRE en nog vele anderen.
Natuurlijke bewegingen:
De NOA zorgt er zelf voor dat hij niet ergens tegenaan botst en
verdeeld zijn energie optimaal tijdens de verschillende bewegingen.
Daarnaast heeft hij een ingebouwde, automatische, resource manager
die hem helpt bepalen welke hulpbronnen hij op welk moment moet
aanspreken.
De NAO kan direct met C++ en Python geprogrammeerd worden
(embedded) en heeft diverse softwareprogramma's beschikbaar die u
helpen met programmeren. Zo is programmeren op alle niveaus
mogelijk
Rooby

Download hier Installatieprogramma
Rooby en het Voorbeeldprogramma
Rooby
Download
hier de handleiding
Instellen
wieluitslag
ROOBY ROBOT
De Rooby is een eenvoudige, programmeerbare robotwagen en wordt als
bouwpakket geleverd. Het chassis van de wagen is reeds voorzien van
alle gaten. De bijbehorende software is in het Nederlands en gratis
te downloaden vanaf www.eurofysica.nl. Na het maken van
een simulatie binnen de software kan deze via een USB-Kabel naar de
Rooby worden geüpload. Na het indrukken van de druktoets zal de
Rooby zijn opdracht uitvoeren.
Er zijn twee versies leverbaar, beiden versies zijn uitbreidbaar
met een uitbreidingskit voor het automatisch volgen van
lijnen.
Rooby - 4 wielen
Deze Rooby is voorzien van een servomotor voor aansturing van
de vooras, motor met tandwieloverbrenging op de achteras, 4 wielen,
batterijhouder en printboard waar alleen de externe aansluitingen
nog gesoldeerd dienen te worden. Verder compleet met alle kleine
onderdelen zoals montagedraad en bevestigingsmateriaal.
Rooby - 2 wielen
Deze Rooby is voorzien van 2 motoren met tandwieloverbrenging op de
achteras, batterijhouder en printboard waar alleen de externe
aansluitingen nog gesoldeerd dienen te worden. Verder compleet met
alle kleine onderdelen zoals montagedraad en
bevestigingsmateriaal.
Accessoires:
Lijnvolger uitbreidingskit
Deze kit maakt het mogelijk om de robot zo uit te breiden dat deze
geprogrammeerd kan worden om ook automatisch een lijn te volgen. De
kit bestaat uit een schakelaar, 3 microswitches, een buzzer, led's
en (LDR) weerstanden.
Mini USB-kabel
Deze kabel wordt toegepast voor het programmeren van de Robot vanaf
de PC.
ROOBY ROBOT
De Rooby is een eenvoudige, programmeerbare robotwagen en wordt als
bouwpakket geleverd. Het chassis van de wagen is reeds voorzien van
alle gaten. De bijbehorende software is in het Nederlands en gratis
te downloaden vanaf onze website. Na het maken van een simulatie
binnen de software kan deze via een USB-Kabel naar de Rooby worden
geüpload. Na het indrukken van de druktoets zal de Rooby zijn
opdracht uitvoeren.
Er zijn twee versies leverbaar, beiden versies zijn uitbreidbaar
met een uitbreidingskit voor het automatisch volgen van lijnen.
Rooby - 4 wielen
Deze Rooby is voorzien van een servomotor voor aansturing
van de vooras, motor met tandwieloverbrenging op de achteras,
4 wielen, batterijhouder en printboard waar alleen de externe
aansluitingen nog gesoldeerd dienen te worden. Verder compleet met
alle kleine onderdelen zoals montagedraad en
bevestigingsmateriaal.
Rooby - 2 wielen
Deze Rooby is voorzien van 2 motoren met
tandwieloverbrenging op de achteras, batterijhouder en
printboard waar alleen de externe aansluitingen nog
gesoldeerd dienen te worden. Verder compleet met alle kleine
onderdelen zoals montagedraad en bevestigingsmateriaal.
Accessoires:
Uitbreidingskit
De kit bestaat uit een schakelaar, 3 microswitches, een buzzer,
LED's en (LDR) weerstanden.
Mini USB-kabel
Deze kabel wordt toegepast voor het programmeren van de Robot
vanaf de PC.
Groomy

In toenemende mate hebben we te maken met automatisering en
programmeren in de wereld om ons heen. De algemene opvatting luidt
dat ieder kind binnenkort iets moet weten over eenvoudig
programmeren. Binnen de vakken NLT, informatica en O & O biedt
Groomy een aantal bijzonder goed toepasbare en betaalbare
oplossingen.
1. Eenvoudig aan te leren programmeren op basis van internationaal
gebruikte modelleersoftware
2. Kant-en-klare oplossingen voor diverse onderwerpen
3. Losse, betaalbare componenten om zelf ontwerpen en opdrachten
in te passen
4. Herbruikbaar
Met Groomy kan men concrete oplossingen uitwerken voor alledaagse
automatiseringkwesties zoals bijvoorbeeld automatische deuren,
beveiligde toegang, alarmsystemen en klimaatbeheersing.
Het Groomy programma bestaat uit een interface, sensoren en
actuatoren en kant-en-klare automatiseringstoepassingen. Met Groomy
heeft u de mogelijkheid om alle moderne automatiseringsvraagstukken
binnen uw opleiding te realiseren.

Lego

LEGO® MINDSTORMS® Education-robots bieden voor ieder niveau
en leeftijd een uitdaging in het bouwen en programmeren van
robots.
Lego Mindstorms EV3 is de opvolger van het NXT systeem. Alle
sensoren en motoren van Lego Mindstorms NXT zijn ook met EV3 te
gebruiken.
Volg stap-voor-stap de 3D bouwinstructies om de robots TRACK3R,
R3PTAR, SPIK3R, EV3RSTORM of GRIPP3R te bouwen en programmeer ze
met de eenvoudige, op iconen gebaseerde, software.
Met de meegeleverde afstandsbediening
is het mogelijk de voorgeprogrammeerde missies uit te voeren.
Na het downloaden van de gratis app zijn de robots ook met
een smartphone of tablet te bedienen.
Uiteraard zijn de EV3 robots gekwalificeerd om te gebruiken in de
Lego League.
De grootste verschillen met het NXT systeem isn de verhoogde
capaciteit van de processor in de P brick, en de mogelijkheid om
meetdata op te slaan (dataloggen).
Om deze set verder uit te bouwen met onder andere kleurenherkenning
is er een educatieve uitbreidingsset beschikbaar. Met de 853
onderdelen kan een lopende olifant, een traplopende robot en een
kleurenselecterende lopende band gemaakt worden. Met de combinatie
van de basis- en de uitbreidingset is het mogelijk de samenwerking
tussen sensoren en motoren tot in detail te bestuderen.
