Robots en Programmeren

Robotica is overal om ons heen aanwezig en zal de komende jaren ook steeds belangrijker worden. Ook op scholen zal de aandacht meer en meer komen te liggen op automatisering en robotica. Eurofysica springt hier op in door een breed aanbod producten en trainingen aan te bieden. De NAO robot is hier een mooi voorbeeld van! Maar in de loop van dit jaar zullen er nog steeds meer producten bij komen. Hou onze site dus goed in de gaten!


button robotMeepraten over de ontwikkelingen van robots in het onderwijs? Like onze speciale facebookpagina Robots in het Onderwijs en laat uw mening horen!

 

 

 

 

ROBOTICA FOLDER Robotica en programmeren

 

 

Ons programma:

fischertechnik - NAO - Rooby - Groomy - Lego


 

Fischertechnik

fischertechnik biedt een breed en compleet programma van basisonderwijs tot universiteit. Zij zorgen met hun uitgebreide visuele handleidingen voor het eenvoudig en zelfstandig bouwen van de sets door leerlingen. De software ROBO Pro zorgt voor eenvoudig en visueel programmeren.

Alle modellen sluiten aan op de dagelijkse praktijk waarin ook STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) steeds belangrijker wordt.

Ook hiervoor zijn diverse sets verkrijgbaar.

Waar andere stoppen gaat fischertechnik verder!

 

Download hier de fischertechnik Robotics Beginner ROBOProLight

NAO

NAO heading

Robotica is de snelst groeiende industrie en gebruikt de meest geavanceerde technologieën voor onderwijs en onderzoek. De NAO robot is een ideaal platform voor wetenschappelijke en technologische educatie. Maar ook voor robot-mens interactie studie's kan de NAO perfect ingezet worden.

De NAO is een humanoide robot  met mechanische, elektronische en cognitieve kenmerken.

Met behulp van het NAO robotica platform blijven gebruikers en docenten op de hoogte van de nieuwste technologische mogelijkheden in programmeren en het brede veld van toepassingen.

De NAO beschikt over diverse unieke eigenschappen die hem menselijker maken:

video NAOCognitief gezicht- en hoorvermogen
De NAO heeft spraakherkenning maar kan ook zelf praten. Hij is in staat gezichten te detecteren en te herkennen. Hij kan objecten en geluiden herkennen en hierop reageren.

Sensoren
Verschillende sensoren sturen de NAO aan, zoals sonar, HD camera's, infrarood sensoren, gyroscopen, FSR, MRE en nog vele anderen.

Natuurlijke bewegingen
De NAO zorgt er zelf voor dat hij niet ergens tegenaan botst en verdeeld zijn energie optimaal tijdens de verschillende bewegingen. Daarnaast heeft hij een ingebouwde, automatische, resource manager die hem helpt bepalen welke hulpbronnen hij op welk moment moet aanspreken.

De NAO kan direct met C++ en Python geprogrammeerd worden (embedded) en heeft diverse softwareprogramma's beschikbaar die u helpen met programmeren. Zo is programmeren op alle niveaus mogelijk.

Hier vindt u meer informatie over de NAO

Robotica is de snelst groeiende industrie en gebruikt de meest geavanceerde technologieën voor onderwijs en onderzoek. De NAO robot is een ideaal platform voor wetenschappelijke en technologische educatie. Maar ook voor robot-mens interactie studie's kan de NOA perfect ingezet worden.
De NAO is een humanoide robot  met mechanische, elektronische en cognitieve kenmerken.
Met behulp van het NAO robotica platform blijven gebruikers en docenten op de hoogte van de nieuwste technologische mogelijkheden in programmeren en het brede veld van toepassingen.
De NAO beschikt over diverse unieke eigenschappen die hem menselijker maken:
Cognitief gezicht- en hoorvermogen:
De NAO heeft spraakherkenning maar kan ook zelf praten. Hij is in staat gezichten te detecteren en te herkennen. Hij kan objecten en geluiden herkennen en hierop reageren.
Sensoren:
Verschillende sensoren sturen de NOA aan, zoals sonar, HD camera's, infrarood sensoren, gyroscopen, FSR, MRE en nog vele anderen.
Natuurlijke bewegingen:
De NOA zorgt er zelf voor dat hij niet ergens tegenaan botst en verdeeld zijn energie optimaal tijdens de verschillende bewegingen. Daarnaast heeft hij een ingebouwde, automatische, resource manager die hem helpt bepalen welke hulpbronnen hij op welk moment moet aanspreken.

De NAO kan direct met C++ en Python geprogrammeerd worden (embedded) en heeft diverse softwareprogramma's beschikbaar die u helpen met programmeren. Zo is programmeren op alle niveaus mogelijk

 

 

 

 

 

Rooby

Rooby heading

Download hier Installatieprogramma Rooby en het  Voorbeeldprogramma Rooby

Download hier de handleiding

Instellen wieluitslag

ROOBY ROBOT
De Rooby is een eenvoudige, programmeerbare robotwagen en wordt als bouwpakket geleverd. Het chassis van de wagen is reeds voorzien van alle gaten. De bijbehorende software is in het Nederlands en gratis te downloaden vanaf  www.eurofysica.nl.  Na het maken van een simulatie binnen de software kan deze via een USB-Kabel naar de Rooby worden geüpload. Na het indrukken van de druktoets zal de Rooby zijn opdracht uitvoeren.
Er zijn twee versies leverbaar, beiden versies zijn uitbreidbaar met een uitbreidingskit voor het automatisch volgen van lijnen.
Rooby - 4 wielen
Deze Rooby is voorzien van een servomotor voor aansturing  van de vooras, motor met tandwieloverbrenging op de achteras, 4 wielen, batterijhouder en printboard waar alleen de externe aansluitingen nog gesoldeerd dienen te worden. Verder compleet met alle kleine onderdelen zoals montagedraad en bevestigingsmateriaal.
Rooby - 2 wielen
Deze Rooby is voorzien van 2 motoren met tandwieloverbrenging op de achteras, batterijhouder en  printboard waar alleen de externe aansluitingen nog gesoldeerd dienen te worden. Verder compleet met alle kleine onderdelen zoals montagedraad en bevestigingsmateriaal.
Accessoires:
Lijnvolger uitbreidingskit
Deze kit maakt het mogelijk om de robot zo uit te breiden dat deze geprogrammeerd kan worden om ook automatisch een lijn te volgen. De kit bestaat uit een schakelaar, 3 microswitches, een buzzer, led's en (LDR) weerstanden.
Mini USB-kabel
Deze kabel wordt toegepast voor het programmeren van de Robot vanaf de PC.

ROOBY ROBOT

De Rooby is een eenvoudige, programmeerbare robotwagen en wordt als bouwpakket geleverd. Het chassis van de wagen is reeds voorzien van alle gaten. De bijbehorende software is in het Nederlands en gratis te downloaden vanaf onze website. Na het maken van een simulatie binnen de software kan deze via een USB-Kabel naar de Rooby worden geüpload. Na het indrukken van de druktoets zal de Rooby zijn opdracht uitvoeren.

Er zijn twee versies leverbaar, beiden versies zijn uitbreidbaar met een uitbreidingskit voor het automatisch volgen van lijnen.

Rooby - 4 wielen
Deze Rooby is voorzien van een servomotor voor aansturing  van de vooras, motor met tandwieloverbrenging op de achteras, 4 wielen, batterijhouder en printboard waar alleen de externe aansluitingen nog gesoldeerd dienen te worden. Verder compleet met alle kleine onderdelen zoals montagedraad en bevestigingsmateriaal.

Rooby - 2 wielen
Deze Rooby is voorzien van 2 motoren met tandwieloverbrenging op de achteras, batterijhouder en  printboard waar alleen de externe aansluitingen nog gesoldeerd dienen te worden. Verder compleet met alle kleine onderdelen zoals montagedraad en bevestigingsmateriaal.

Accessoires:

Uitbreidingskit
De kit bestaat uit een schakelaar, 3 microswitches, een buzzer, LED's en (LDR) weerstanden.

Mini USB-kabel
Deze kabel wordt toegepast voor het programmeren van de Robot vanaf de PC.

 

 

 

Groomy

Groomy heading

In toenemende mate hebben we te maken met automatisering en programmeren in de wereld om ons heen. De algemene opvatting luidt dat ieder kind binnenkort iets moet weten over eenvoudig programmeren. Binnen de vakken NLT, informatica en O & O biedt Groomy een aantal bijzonder goed toepasbare en betaalbare oplossingen.

1. Eenvoudig aan te leren programmeren op basis van internationaal gebruikte modelleersoftware
2. Kant-en-klare oplossingen voor diverse onderwerpen
3. Losse, betaalbare componenten om zelf ontwerpen en opdrachten in te passen
4. Herbruikbaar

Met Groomy kan men concrete oplossingen uitwerken voor alledaagse automatiseringkwesties zoals bijvoorbeeld automatische deuren, beveiligde toegang, alarmsystemen en klimaatbeheersing.

Het Groomy programma bestaat uit een interface, sensoren en actuatoren en kant-en-klare automatiseringstoepassingen. Met Groomy heeft u de mogelijkheid om alle moderne automatiseringsvraagstukken binnen uw opleiding te realiseren.

Groomy overzicht

Lego

Lego heading

LEGO® MINDSTORMS® Education-robots bieden voor  ieder niveau en leeftijd een uitdaging in het bouwen en programmeren van robots.

Lego Mindstorms EV3 is de opvolger van het NXT systeem. Alle sensoren en motoren van Lego Mindstorms NXT zijn ook met EV3 te gebruiken.

Volg stap-voor-stap de 3D bouwinstructies om de robots TRACK3R, R3PTAR, SPIK3R, EV3RSTORM of GRIPP3R te bouwen en programmeer ze  met de eenvoudige, op iconen gebaseerde, software.

lego robot1Met de meegeleverde afstandsbediening is het mogelijk de voorgeprogrammeerde missies uit te voeren.  Na het downloaden van de gratis app zijn de robots ook met een smartphone of tablet te bedienen.

Uiteraard zijn de EV3 robots gekwalificeerd om te gebruiken in de Lego League.

De grootste verschillen met het NXT systeem isn de verhoogde capaciteit van de processor in de P brick, en de mogelijkheid om meetdata op te slaan (dataloggen).

Om deze set verder uit te bouwen met onder andere kleurenherkenning is er een educatieve uitbreidingsset   beschikbaar. Met de 853 onderdelen kan een lopende olifant, een traplopende robot en een kleurenselecterende lopende band gemaakt worden. Met de combinatie van de basis- en de uitbreidingset is het mogelijk de samenwerking tussen sensoren en motoren tot in detail te bestuderen.

Lego kleuren